رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درپی اعلام برخی اخبار مبنی بر راه‌اندازی قهوه‌خانه ویژه زنان در کشور، گفت: با راه‌اندازی قهوه‌خانه‌های ویژه زنان به شدت مخالفیم.
دکتر کاظم ندافی، در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در جریان اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی قهوه‌خانه‌های ویژه بانوان نیستم، گفت: وزارت بهداشت با اساس قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند مخالف است. در بحث این که قهوه‌خانه‌ها اختصاصا برای بانوان ایجاد شود به صورت مضاعف مخالفیم؛ چرا که کلید سلامت نسل آینده در دست زنان است.

 

وی ادامه داد: با انجام چنین اقداماتی علاوه بر سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، سلامت نسل آینده نیز دچار مشکل می‌شود و با انواع و اقسام بیماری‌ها مواجه خواهیم شد. بنابراین ضمن این که به شدت با راه‌اندازی قهوه‌خانه‌‌های ویژه زنان مخالفیم، اگر این طرح در کمیسیونی و یا مراجع قانونی مطرح شود مخالفت خود را با ذکر دلایل علمی و منطقی اعلام خواهیم کرد.

دکتر ندافی افزود: به نظر نمی‌رسد سایر مراجع قانونی نیز مجوز توسعه قهوه‌خانه‌ها بویژه برای زنان را ارایه دهند؛ چرا که اثرات مضر بهداشتی این موضوع بسیار زیاد است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات انجام شده در دنیا درباره مضرات استعمال مواد دخانی، گفت: این مطالعات نشان می‌دهد که به ازای هر پاکت سیگار باید حدود 10 دلار در نظام سلامت کشورها سرمایه‌گذاری و صرف عوارض این مبحث شود. این درحالیست که نیم ساعت استفاده از قلیان معادل استعمال چندین پاکت سیگار است و مضرات و آسیب‌های یک وعده قلیان چندین برابر استعمال یک پاکت سیگار است. بنابراین علاوه بر ضرر و زیان مادی، استعمال قلیان با سلامت مردم نیز در تضاد است.

اخیرا عباس علائی، رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران از پیگیری‌های انجام شده در جهت راه‌اندازی قهوه‌خانه‌ ویژه بانوان خبر داده بود.