صراط بعد از پایان مراسم جشنواره حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) بود(1)، که به رفتار یکی از کارکنان حراست تالاروحدت و عجله او برای تخلیه سالن به بهانه اجرای نمایش....... شک کردم. لذا بعد از شروع اجرا خودم را با هر سختی بود به طبقات فوقانی تالار رساندم و در کمال ناباوری دیدم که کشف حجاب علاوه بر معابر عمومی حالا درمراسم رسمی دولتی نیز به یک رفتار عادی و هنجاری پذیرفته بدل گشته است!

دیدن بی‌حجابی درحالی جزو امور روز مره ماست که انگار نه انگار که آقایان مسئول، پدران ما را با دستهای خود درخاکهای سرد فرو بردند و همانجا متعهد شدند که پاسدار خونشان خواهند بود. حالا نزدیک به دو دهه از آن عهد گذشته و «پاسداری» جای خود را به «پایمالی» داده است.

در لحظه ثبت این عکس برای ارسال، مادری را به یاد آوردم که عکس پسر شهیدش را به خیابان آورده بود ومی‌گفت « رضای من رفت که شما این چنین کنید؟! »
یادآوری چهره آن مادر تکیده که «های‌های» گریه می‌کرد آنقدر برایم سخت بود که حتی توان فشار دادن شاتل دوربین عکاسی را نیز به سختی داشتم.


لابد مخاطبان با دیدن این عکس بی‌کیفیت که با یک دوربین معمولی گرفته شده خواهند گفت:«اووووه، چه آه و واویلایی، مگر چه چیزی را ثبت کرده‌ای که این همه مرثیه سرایی می‌کنی؟! درهر چند متر طی طریق در هرخیابانی درهردقیقه ده‌ها صحنه بدتر از این با کیفیت بهتر می‌بینی!، کشف حجاب که قدیمی شده برادر، حالا سبقت درعریانی مد است! »

خب چه می‌شود کرد؟! وقتی حزب‌اللهی‌ها چشم بر بدحجابی بستند، وقــــتی تـحمل کردند تا آستین مانتو‌ها تا زیر آرنج کوتاه شد، وقتی نظاره‌گر آب رفتن پاچه شلوار زنان تــا زیـر کشکک زانوهایشان بودند ودم نزدند، وقتی دیدند روســـری زنــان در پــشت فرمــان خودرو به سرشان سنـگینی می‌کند و ســرشان را به سمت دیگر برگرداندند، حالا مشاهده این قبیل «دنده پهنی‌ها» (2) که مثالش زده شد قابل درک و توجیه است.

وقتی در چند متر پیاده روی، کم یا زیاد، 10 نفر از جمعیت زنان مکشفه را می‌بینی که به جای مانتو پیراهن بهاره تا زیر باسن پوشیده‌اند و به جای شلوار جوراب زنانه و... اصلا چه حرفی برای گفتن داری؟ اصلا مگر با فرض نهی از منکر تو جای قابل اصلاحی درآن زن وجود دارد که اصلاح شود؟! اصـــلا «جــــرم» غیرقابل اصلاح در «لـحظه» را باید نهی کرد یا تعزیر؟!

خـــب! شــکر خدا توجیهمان هم جور ازآب درآمد! شنیده بودم فرمانده نیــــروی انتظامی هم درجایی گفته بود اگــر بخواهیم بـگیریم باید همه را بگیریم! البته اگر ایشان این حرف را تکذیب کند شیوه عملکرد نیروهای تحت امرش که چیزی غیر ازاین را نشان نمی‌دهد!
لابد باثنای پروردگار توجیه ایشان جور است! توجیهی که حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر نماینده ما درمجلس هشتم وامام جمعه فعلی اصفهان بارها به نقل ازسردار احمدی‌مقدم با این تک جمله قصار به آن اشاره کرده و آب پاکی را روی دستمان ریخته است:«دست ما را بسته‌اند».

از12 مرداد ماه و پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌‌جمهور یازدهم هم که باید 4 سال «معتدل» باشند و «افراط» نکنند چون «مردم خودشان بلد هستند چکار کنند!»
خب!... شرح درد زیاده شد و به اطناب کشید، به قول مخاطبان منتقد این متن، «یک عکس بی‌کیفیت» که این همه «واویلا» ندارد!

پی‌نوشت:
1- برگزاری جشنواره ملی حضرت علی‌اکبر(ع) چند سال است که ‌آغاز و توسط وزارت ورزش وجوانان ادامه یافته است که درسال جاری نیز همزمان با سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) اختتامیه آن در هفت رشته برگزار شد، این جشنواره امسال در 15 بخش مختلف برگزار شد. اختتامیه هفت بخش تجسمی، موسیقی، نمایش، رسانه، قرآنی، سینما و ادبیات با حضور حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباسی وزیر ‌ورزش و جوانان در روز 30 خرداد ماه در تالار وحدت برپا شد.

2- «دنده پهن» واژه عامیانه‌ای است برای توصیف بی‌خیالی و داشتن آستانه تحمل بالا