به گزارش بولتن نیوز به نقل از تریبون مستضعفین «مجتبی دانشطلب» وبلاگ‌نویس و فعال فرهنگی صبح امروز برای گذراندن دوره 6 ماهه محکومیت‌اش، خود را به اجرای احکام معرفی کرد.

مجتبی دانشطلب بنا بر رای صادره به اتهام موضوع ماده 514 [توهین به مقام معظم رهبری] به تحمل 6 ماه حبس و به اتهام موضوع ماده 609 [توهین به مسئولین] به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم؛ و رای صادره قطعی عنوان شده است.

daneshtalab

دانشطلب لحظاتی قبل از انتقال به اوین

او در دادگاه بدوی از تمامی اتهامات وارده تبرئه شده بود. اما با اعتراض دادستان به حکم صادره، پرونده وی به دادگاه تجدید نظر ارسال شده بود.

‌دانشطلب از وبلاگ نویسان با سابقه است که بسیاری او را با وبلاگ «مدرسه ما» می شناسند. این وبلاگ به دستور قضایی از روی سرویس بلاگفا حذف شده است. او بعد از آن وبلاگ «دانشطلب» را بر روی سرویس بلاگ اسکای راه اندازی نمود که بعد از مدتی مسدود شد. وی اخیرا بر روی دامنه شخصی وبلاگ «دانشطلب» را به روز می‌کرد.

دانشطلب موضوع اجرای حکم را پیش از مراجعه به اجرای احکام رسانه‌ای نکرد اما در مطلبی با عنوان «خداحافظی بدون تیتر!» که به صورت زمان‌بندی منتشر کرده است می‌نویسد:

… راجع به پرونده و حکم و محکومیت و زندان هم به نظرم همان چند مطلبی که قبلا نوشته‌ام کفایت می‌کند و نیاز به شرح چندانی نیست، دوستان و خوانندگان اینجا بنده را به حد کافی می‌شناسند و گمان نمی کنم توضیح واضحات یا اعلان و ادعایی لازم باشد که ضدانقلاب نشده‌ام، و قصد سوئی نداشته‌ام، و طبق دفاعیات‌ام و تبرئه‌ای که در دادگاه بدوی اتفاق افتاد خلاف قانونی مرتکب نشده ام و …

چندی قبل نیز او در مطلب «اطلاعاتی ار پرونده امنتی یک وبلاگ‌نویس ضدانقلاب» با اعتراض به این‌که «به چه دلیل باید در دادگاه انقلاب محاکمه شود» توضیحاتی درباره پرونده‌اش منتشر کرده بود:

تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی، توهین به نمایندگان مجلس، توهین به علی لاریجانی، و توهین به مقام معظم رهبری اتهاماتی است که اجمالا در روند بازپرسی به اینجانب تفهیم شده، اما متأسفانه اطلاع دقیقی از کیفرخواست صادره ندارم. دو بار برای اطلاع از محتوای کیفرخواست به دادگاه مراجعه کرده‌ام اما ـ نه قبل از دادگاه اول و نه قبل از تجدیدنظر ـ اجازه نداند، و بار دوم گفتند چون پرونده‌ات امنیتی است نمی‌توانی کیفرخواست را مطالعه کنی!

دوستان می‌دانند که با سخت گیری هم نمی‌توان بنده را متهم به توهین به رهبری کرد و اتهام کلیدی بنده‌‌ همان توهین به علی لاریجانی است که وبلاگ نویسان دیگری هم به خاطر آن متهم شده‌اند. روزی طلب، بذرافکن، ثابتی و… که در چند ماه اخیر به زندان محکوم شده‌اند نکته کلیدی پرونده‌شان همین بوده است. تفاوت پرونده قدیمی‌تر و سنگین‌تر بنده اینست که اعتماد بیشتری داشته‌ام و باب انتساب اتهامات ناروا برایم باز‌تر بوده است. (اینهم لابد از سادگیمان بوده که فکر کردیم می‌توانیم چیزهایی را به سود نظام و رهبری عملا و علنا ـ و نه با شعار و ادعا ـ ثابت کنیم).

گفتنی است رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی ماه رمضان سال گذشته خود (16/05/1391) در زمینه برخوردهای قضایی با نظرات مختلف و بعضا اشتباه فرمودند:

لیکن من هم عقیده‌ام همین است که در قبال اظهارنظرِ احیاناً قدرى تند یک جوان دانشجو خیلى نباید حساسیت وجود داشته باشد. فرق است بین آن کسى که با نظام مخالف است، با نظام معارض است، قصد دشمنى دارد، قصد عناد دارد، با آن کسى که نه، از روى احساسات یک مطلبى را بیان میکند؛ ولو ممکن است آن مطلب درست نباشد، یا آن نحوه‌ى بیان کردن را هم من نپسندم – که حالا اگر ان‌شاءاللّه وقت شد، مطالبى در این زمینه‌ها عرض خواهم کرد – ولى برخورد با این جوانها، به نظر ما هم همین است؛ نباید خیلى برخورد خشن و تند و آنجورى باشد.

DSC_0782

انتشار خبر حبس دانشطلب واکنش‌هایی را نیز در فضای مجازی در پی داشت. نویسنده وبلاگ هابیل در این باره نوشت:

من از هشتاد و سه دانشطلب را می‌شناسم… آدمی با بیانی صریح، شفاف و دور از اغماض و فراری از ماله‌کشی اشتباهات. در عین حال، صادق و روراست و انقلابی.

توی دادگاه بدوی که تبرئه شد همراهش بودم. قاضی دادگاه، شخص آرامی بود که گفت اگر چه «لحن» نوشته‌ها تند بوده است اما چون در متن از هیچ «لفظ اهانت‌آمیزی» استفاده نشده است، پس جرمی صورت نگرفته است و به طبع، حکم مجازاتی هم صادر نمی‌کند و مجتبی «تبرئه» شد.

دانشطلب به دلیل انتشار مطلبی در خصوص ساختار نظام که در آن به نقد عملکرد نمایندگان مجلس پرداخته بود مورد پیگرد قضایی قرار گفت. این نوشته در 24 مهرماه 90  در پی سخنان رهبری در کرمانشاه در خصوص انعطاف پذیری ساختار نظام منتشر شده است.

از دیگر مطالبی که در تبیین اتهامات به آن اشاره شده است مطلبی است که بعد از حادثه 14 خرداد سال 89 و برخورد مردم با سید حسن خمینی منتشر شده است. او در این نوشته به رفتاری که با منسوبان به شخصیت‌های برجسته یا به عبارتی آقازاده‌ها می‌شود نقدهایی وارد کرده است.

به دلیل مسدودسازی وبلاگ‌های دانشطلب هیچ یک از این مطالب در دسترس نیست.

در یکی دو ساله اخیر برخورد با وبلاگ نویسان حزب اللهی و انقلابی باعث ایجاد سوالات و ابهامات زیادی شده است. گفته می‌شود اغلب برخوردهای صورت گرفته به دلیل انتقادات وارد شده از سوی نویسندگان این وبلاگ‌ها نسبت به علی لاریجانی بوده است.