روزنامه شرق نوشت: سفر «فائزه هاشمی‌رفسنجانی» به خارج کشور حاشیه آفرید. روز گذشته در پی اینکه خبرگزاری «فارس» به نقل از یک سایت خبری مدعی شد فائزه هاشمی‌رفسنجانی دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از کشور خارج شده است واکنش‌های متفاوتی نسبت به این مساله صادر شد.

سایت خبری «فرهنگ‌نیوز» با انتشار عکس و فیلمی مدعی شد که دختر هاشمی‌رفسنجانی ساعت 4:30 صبح روز پنجشنبه 12 مرداد از طریق فرودگاه امام خمینی (ره)، از ایران خارج شده است.

به دنبال انتشار این خبر بود که روز پیش فائزه هاشمی در تماس «شرق» با اشاره به علت خروج خود از کشور با رد شایعه‌های منتشر شده توضیح داد: «برای دیدن المپیک راهی لندن شدم و با پایان المپیک به ایران باز‌می‌گردم.»

خبرگزاری فارس، اما به دنبال این خبر با اشاره به حکم شش ماهه فائزه هاشمی و محرومیت 5 ساله وی از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها، انجمن‌ها، فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی که به دنبال حوادث پس از انتخابات سال 88 و مصاحبه وی با سایت روزآنلاین صادرشد، نوشت: «بر اساس قانون پس از صدور حکم قطعی توسط دادگاه تجدیدنظر در مواردی که مدعی‌العموم شاکی پرونده است، دادستان خواستار اجرای حکم صادره می‌شود و دادگاه مربوطه ملزم به ابلاغ رای به متهم و دایره اجرای احکام است تا ظرف 10 روز حکم اجرا شود اما با گذشت پنج ماه از نهایی شدن حکم محکومیت فائزه، هنوز خبری از اجرای حکم وی نشده است.»

به دنبال انتشار این خبربود که «سید محمودعلیزاده طباطبایی» وکیل هاشمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره صحت خروج فائزه هاشمی از کشور اظهارکرد: وی برای یک سفر کاری ایران را ترک کرده و با شروع سال تحصیلی جدید به ایران برمی‌گردد.

وکیل هاشمی ادامه داد: فائزه هاشمی مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی است و به زودی به ایران بازمی‌گردد. علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود صدور حکم حبس برای فائزه هاشمی از سوی قوه‌قضاییه، حکم وی اجرا نشده است، اظهار کرد: برای اجرای حکم فائزه هاشمی چندین مرتبه اقدام شده ولی زندان خالی وجود ندارد. هزاران محکوم به زندان در انتظار اجرای حکم خود هستند و این در حالی است که زندان‌ها هنوز خالی نشده‌اند. به گفته وی محکومان بسیاری هستند که با وجود صدور حکم به قید وثیقه آزاد و حتی خارج از کشور تحصیل می‌کنند. وکیل هاشمی خاطرنشان کرد: فائزه هاشمی ممنوع‌الخروج نیست و این مساله تنها در مورد محکومان مالی مصداق دارد.

صرف قطعیت حکم مانع خروج از کشور نیست
پس از این واکنش بود که «غلامحسین اسماعیلی» رییس سازمان زندان‌ها با رد ادعای عدم اجرای حکم فائزه هاشمی به خاطر پر بودن زندان‌ها، به فارس گفت: هر فردی که از سوی دادستان معرفی شود را در زندان پذیرش می‌کنیم. اسماعیلی سپس اظهارکرد: این ادعا درست نیست و عدم اجرای حکم ربطی به جمعیت داخل زندان‌ها ندارد. وی ادامه داد: هر کس که از سوی دادستانی معرفی شود، ما پذیرش می‌کنیم.

رییس سازمان زندان‌ها درباره این ادعا که هزاران زندانی در انتظار اجرای حکم خود هستند ولی زندان‌ها خالی نشده است، گفت: چنین ادعایی صحت ندارد و هرکس که از سوی دادستان معرفی شود، قطعا از سوی زندان‌ها پذیرش می‌شود. و این تنها واکنش موجود نبود، یک قاضی دادگستری در گفت‌وگو با فارس گفت: قطعی شدن حکم یک محکوم به معنای ممنوع‌الخروج شدن وی نیست و ممکن است فائزه هاشمی به قید وثیقه یا ضمانت آزاد بوده باشد.

«محمدسلطان همتیار» قاضی دادگستری استان تهران با اشاره به خروج فائزه هاشمی‌رفسنجانی از کشور قبل از اجرای حکم قطعی شده حبس وی، اظهار کرد: واحد اجرای احکام مربوطه باید در این زمینه اظهارنظر کند اما احتمالا این فرد یا ضامن داشته یا وثیقه ارایه کرده است. صرف قطعیت حکم نیز مانع خروج از کشور نیست.

قاضی دادگاه کیفری استان تهران با بیان اینکه احتمالا این فرد با قرار وثیقه یا کفالت آزاد بوده است، گفت: اگر حکم قطعی به مرحله‌ای رسیده باشد که ابلاغ شده یا باید اجرا شود، فرق می‌کند اما ممکن است سیر قانونی دیگری غیر از قطعیت حکم داشته باشد مانند اینکه باید فرد فراخوان و احضار شود و احضاریه به خودش یا وثیقه‌گذار و ضامن ابلاغ شود.

همتیار افزود: اگر ممنوعیت خروج کسی به مراجع ذی‌ربط اعلام نشود، قطعی بودن حکم، مانع از خروج وی از کشور نیست زیرا ممکن است حکم فردی قطعی شده باشد، اما ممنوع‌الخروج نباشد.