ببخشید که دو سال در امریکا اسیرتان کردیم، شما نابغه هستید!

پل اینگلمیر قاضی منطقه ای آمریکا گفت: بانکی سزاوار هیچ نوع محکومیت زندان نیست زیرا وی پیش از این، نزدیک به دو سال زندانی کشیده است. قاضی از وی به عنوان "مردی با استعداد و حتی نابغه" یاد می کند.

بولتن نیوز: علی الظاهر دامنه تحریم ها علیه ملت ایران تنها در مسائل اقتصادی و سیاسی خلاصه نمی‌شود و تحریم ایرانیان حتی در زمینه های علمی نیز خصومت دائمی ایالات متحده با ایرانیان را بیش از پیش ثابت می‌کند.

به گزارش بولتن نیوز، چندی قبل بود که خبر نبود امکان اعطای جایزه دکتر اردشیر قوام زاده (دانشمند ایرانی برنده جایزه برترین محقق جهان در زمینه سرطان و بیماری های خونی) به دلیل تحریم ها، تعجب بسیاری از جهانیان را برانگیخت؛ تحریمی که سابقه آن در تاریخ تحریم ها کاملا بلاموضوع بود.


علاوه بر این، در ادامه روند خصومت علمی علیه ایرانیان، «محمود رضا بانکی» دانشمند شیمی ایرانی نیز در آمریکا به جرم «خرید مسکن!» در منهتن به 2سال زندان محکوم شد.

اما این بار متوجه نبودن اتهام قطعی علیه این ایرانی، مورد توجه یکی از قضات آمریکا قرار گرفت و حکم زندان دانشمند ایرانی محکوم در پرونده‌ی مبادلات تجاری با ایران و نقض تحریم های تجاری علیه این کشور در نیویورک لغو شد. در عین حال بانکی نیز از قاضی درخواست "اعاده‌ی حیثیت" کرد.

آسوشیتد پرس در این باره گزارش داد که دانشمند تحصیلکرده‌ی ایوی لیگ (گروهی متشکل از بهترین و معتبرترین دانشگاه های شرق امریکا) که حکم محکومیتش برای نقض تحریم های تجاری علیه ایران سال گذشته به اجرا در آمد، قرار نیست زندانی بیشتری را تحمل کند. یک قاضی روز سه شنبه گفت که نمی خواسته مجازاتی را که این دانشمند پیش از این متحمل شده است، تشدید کند.

پل اینگلمیر قاضی منطقه ای آمریکا گفت: بانکی سزاوار هیچ نوع محکومیت زندان نیست زیرا وی پیش از این، نزدیک به دو سال زندانی کشیده است. قاضی از وی به عنوان "مردی با استعداد و حتی نابغه" یاد می کند.


درست قبل از اینکه اینگلمیر تصمیم خود را اعلام کند، بانکی نیز گفته بود که او "تاریک‌ترین لحظات" را در زندان سپری کرده است.

این دانشمند ایرانی در توضیح رنج‌نامه خود در زندان های آمریکا گفت: "من با چشم خود می دیدم که زندگی‌ام در زندان تلف می شود. آن روزها هرگز باز نمی گردد."

بانکی 36 ساله گفت که قبل از گرفتن مدرک دکترا در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پرینستون وقتی برای حضور در دانشگاه پردو و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به ایالات متحده آمد، به سختی می توانست انگلیسی صحبت کند و قبل از اینکه به اتهام نقض تحریم های تجاری علیه ایران (که در سال 1995 برای منع شهروندان آمریکایی از تهیه کالا، خدمات یا فناوری برای ایران یا دولت این کشوروضع شده بود) محکوم شود در شرکت مک کینزی (یک شرکت مشاوره‌ی مدیریت) کار می کرده است.

قبل از اینکه دادگاه تجدید نظر حکم محکومیت وی را لغو کند، او مدت 21 ماه از محکومیت خود را تا ژوئن 2010 پشت سر گذاشته بود و به احتمال زیاد به اتهام "اظهارات نادرست" تنها شش ماه دیگر باید در زندان باقی می ماند.

بانکی گفت که او پیش از این نیز مشکلات جستجو برای کار را تجربه کرده بود اما این محکومیت -آن‌هم درست هنگام مصاحبه‌ی شغلی که در دانشکده ای در کالیفرنیا به خوبی پیش می رفت؛ وقتی مجبور شد توضیح دهد که طی دو سال گذشته کجا بوده است- "یک فاجعه‌ی تمام عیار بود"

قاضی اینگلمیر نیز برای اخذ "اعاده‌ی حیثیت" و پاک کردن سوء سابقه از پرونده‌ی او درخواست کمک کرد.

وکلای مدافع در دادگاه استدلال کرده بودند که وقتی 3.4 میلیون دلار به حساب بانکی او سپرده شده محمود رضا فقط خبر داشته که از بستگانش در ایران برایش پول واریز می شود. دولت گفت که او بخشی از این پول را برای خرید مالکیت مشترک مسکنی در منهتن به مبلغ2.4 میلیون دلار صرف کرده و این مبلغ را از طریق کارت اعتباری خود پرداخت کرده است.

بانکی حتی برای رهایی از این اوضاع و ادامه تحصیل و تدریس خود، موافقت کرد تا به عنوان بخشی از حل و فصل این پرونده؛ مبلغ710.000 دلار جریمه‌ی نقدی بپردازد.

دولت ایالات در آذر سال 90 نیز دکتر عطاردی (استاد برق دانشگاه شریف) را به دلایل واهی به حبس خانگی در آمریکا محکوم کرد و بدین ترتیب نه تنها ایرانیان بلکه جامعه جهانی را از بهره برداری از این دانشمندان محروم ساخت که این پرونده همچنان جریان دارد.

واما 4 کوچکتر است و قابل اعاده حیثیت و ....... نیست!

روزنامه ایران

سال 74 ماموران به اتهام سرقت یک کیف پر از طلا دستگیرم کردند در حالی که بی گناه بودم واز ماجرای سرقت طلاها خبر نداشتم اما به دلیل اینکه در منطقه به عنوان  موتور سواری تیزرو شناخته شده بودم به من تهمت زدند و مرا دزد طلاها شناختند که به همین خاطر4سال زندانی شدم  تا اینکه یک روز به دادگاه احضار شدم و قاضی پس از عذرخواهی !!!  گفت:سارق اصلی طلاها در اصفهان دستگیر شده؟! اما همان 4 سال برایم کافی بود تا زندگی ام زیر و رو شود چرا که همسرم طلاق گرفت و رفت من هم که در این مدت تمام رمز و رازهای سرقت را یاد گرفته بودم به دنبال آزادی از زندان یک جاعل حرفه ای شدم و.....

خاطرات چند تا از دزدی ها جالب است که خودتان مطالعه کنید