قلب ائمه اطهار علیهم‌السلام از اینگونه ساز و آوازهای مبتذل که گاهی غنای محض بوده و با لهو و لعب همراه است و باعث کمرنگ کردن قداست ماه مبارک رمضان می‌شود آزرده می‌شود.
یادآوری افتضاح سابق

پایگاه خبری انصارحزب الله: تیرماه سال گذشته بود که گزارش‌های مکرر مردمی گروه خبری یالثارات را به پارک آزادگان، محل برگزاری جشن‌های یک ماهه شعبانیه کشانید. محلی که در آن جشنی سراسر ابتذال و لودگی همراه با رقص و آواز مختلط دختر و پسر، به نام حضرت ولی عصر(عج) توسط شهرداری تهران و برخی نهادها درجریان بود. تبلیغات وسیع رسانه‌ای از طریق رادیو و تلویزیون و آگهی‌های شهری نیز توانسته بود جمعیتی حدود 70 هزار نفر را به محل بی‌ضابطه و بدون کنترل موثر برگزاری جشن بکشاند.

این وضعیت درحالی بود که نهادهای متولی این جشن در تبلیغات وسیع خود مدعی بودند همزمان با اعیاد مبارک شعبانیه، این جشنواره‌ بزرگ باشعار«انتظار، معنویت، نشاط، سلامت و ورزش»به مدت یک ماه در بوستان آزدگان تهران و با هدف احیای تفریحات ورزشی، پیشگیری از ناهنجاریها، ساختن هنجارهای اجتماعی و رفتارسازی در مقوله ورزش همگانی و ایجاد نشاط و پویایی در جامعه، در محل بوستان آزادگان تهران برپا شده است! به هر حال یالثارات فضاحت به بار آمده در آن جشن را در شماره مورخ 29 تیرماه خود با عنوان « لهو و لعب، فسق و گناه، رقص و آواز، به نام امام زمان، به کام اوباش! « انعکاس داد.

افتضاح کم غلظت لاحق

اما دقیقا یک سال بعد و در تاریخ 28 تیرماه 91 مجددا در بخش‌های خبری مختلف شبکه‌های تلویزیونی و البته رسانه‌های مکتوب و مجازی شاهد تصاویری بودیم که حکایت از تکرار پدیده مشابهی با عنوان «کارناوال استقبال از ماه مبارک رمضان» داشت که در خلال آن عده‌ای زن و مرد با لباس‌های سنتی در حالی که در خیابان راه می‌رفتند ساز می‌زدند؛ گزارشگر صدا و سیما نیز درحالی به دفعات با تکرار کلمه کارناوال به توصیف و تمجید ضمنی این جشن خیابانی می‌پرداخت که اساسا این سبک جشن یا به عبارتی رژه همگانی در خیابان که با آن عنصرهایی از سیرک‌بازی و رقص‌های خیابانی درهم آمیخته متعلق به فرهنگ رومی ـ کاتولیک است و جالب‌تر اینکه زمان اصلی و بهانه برگزاری این کارناوال‌ها «اوج جشن کارنوال در دو هفته قبل از زمان روزه مسیحیان است.»

و سرانجام اینکه بعد از افتضاح بدعت بار سال گذشته، امسال نیز به مدد غفلت مسئولین شاهد یک گام رو به جلوی دشمن در جهت استحاله ارزشهای دینی و تزریق التقاط فرهنگی بودیم و البته این بار نیز شهرداری تهران به عنوان یکی از نهادهای متولی برگزاری چنین برنامه‌هایی، متولی اصلی محسوب می‌شد که برگزاری آن را سه روزه و با غلظت کمتری به پایان رسانید.

نقش محیط در افزایش بزه اجتماعی

دکتر مجید ابهری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی با توجه به تکرار دوباره یک رخداد التقاطی و البته این باربه مناسبت استقبال از ماه رمضان در گفت و‌گو با یالثارات گفت: مسائل معنوی و روحانی ماه رمضان موجب تفاوت ماهیتی با ماه‌های دیگر شده است و در رمضان انسانها آماده اصلاح و تعالی وتکامل می‌شوند. از نظر روانشناختی معنویت و روحانیت حاکم در این ماه انسان را از ناهنجاری‌های رفتاری مصون می‌دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که انسان در بزهکاری‌های اجتماعی تابعی از محیط می‌باشد، معنویت یا خروج از معنویت محیط می‌تواند در بروز بزهکاری‌های رفتاری موثر واقع گردد. ماه رمضان به خاطر جو و فضای روحانی ای که دارد باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌های رفتاری مانند شرب خمر، درگیری‌های فیزیکی، سرقت، قتل و روابط نامشروع می‌گردد تا جایی که حدود 80 درصد از بعضی آسیب‌های اجتماعی در ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد و یا حتی از بین می‌رود.

می خواهند ماهیت ماه مبارک رمضان را تغییر دهند

ابهری در ادامه با انتقاد از برخی مسئولین و نهاد‌های فرهنگی گفت: فضای معنوی و روحانی ماه مبارک رمضان در حد مناسبی نشاط اجتماعی را ایجاد می‌کند. همه ساله در زمان ماه مبارک رمضان مراسمی در مساجد، منازل و خیابانها انجام می‌شد که فضای ماه مبارک رمضان را از ماه‌های دیگر جدا می‌ساخت، اما متاسفانه در 2 الی 3 سال اخیر بعضی از مسئولین و نهادها تصور می‌کنند که با برگزاری کارناوال یا مراسم شبه فرهنگی می‌توانند فضای ماه رمضان را تغییر دهند.

از آنجایی که برگزاری اینگونه مراسم با موسیقی یا جشن‌های مربوط به آن ارتباطی با ماه رمضان یا خود سازی عبادتی نداشته و بیشتر به جشن‌ها و مراسم غربی شباهت دارد تا یک مراسم اسلامی. بنابراین تصور می‌شود هدف از برگزاری اینگونه مراسم‌ها تغییر ماهیت ماه مبارک رمضان در غالب نشاط اجتماعی است؛ مثلا چرا رنگ زدن صورت افراد در خیابانها یا پخش کردن گل در حالت‌های غیر متعارف هیچ ارتباطی با خودسازی با ماه رمضان ندارد؟

ابهری خاطر نشان کرد: به جای هزینه‌های کارناوال‌سازی که در مقابل فرهنگ ایرانی و اسلامی قرار دارد می‌توانند سحر خوانی یا افطار خوانی را ترویج کنند که سابق از بلندگوهای مساجد یا به طور سیّار در خیابانها و کوچه‌ها سحری خوانی می‌نمودند و روزه داران را بیدار می‌کردند و به آنها نشاط روحی می‌دادند وگرنه برگزاری کارناوال ماه مبارک رمضان را بیشتر شبیه یک برنامه غربی می‌کند تا یک ماه عبادی و اسلامی.

همه دلسوزان نگرانند

دکتر ابهری در ادامه با بیان نگرانی‌های دلسوزان و کارشناسان ادامه داد: نگرانی بنده به عنوان یک رفتارشناس از برگزاری مراسم و جشن‌های اینچنینی از تاثیرات نامطلوب آن بر اذهان کودکان و نوجوانان می‌باشد. افراد بزرگتر و بالغ می‌دانند که اینگونه مراسم و جشن‌ها ارتباطی با ماه مبارک رمضان ندارد ولی کودکان و نوجوانان که در سنین پایین تر به سر می‌برند اگر این گونه به برگزاری مراسم‌ها عادت کنند و آن را مقدمه ورود به ماه مبارک رمضان یا برگزاری مراسم ماه رمضان تصور کنند از این به بعد باید متاسفانه شاهد انحراف فرهنگی ماه‌های عبادی و اسلامی باشیم.

مثلا برگزاری رقص و آواز در مهدکودک‌ها خطری است که کودکان ما را تهدید می‌کند و برگزاری اینگونه مراسم یا اجرای موسیقی و یا هرنوع برنامه مغایر با اهداف دینی خطرات تربیتی مختلفی را برای نسل‌های آینده، همان کسانی که باید پاسداران واقعی حریم دین مبین اسلام باشند، در پی خواهد داشت.

با مراجع و علما مشورت کنید

دکتر مجید ابهری در پایان گفت و گوی خود با هفته نامه یالثارات با بیان علت‌های برگزاری چنین مراسم‌های مخالف دین و فرهنگ اسلامی گفت: بر اساس تجارب پژوهش میدانی و نظری بنده در آسیب‌های اجتماعی، نداشتن الگوی رفتاری و برنامه‌های مدون برای ایجاد نشاط اجتماعی، باعث وقوع این گونه حوادث می‌گردد.

سازمانهای متولی امور فرهنگی مانند وزارت ارشاد، وزارت کشور و یا معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری باید هرگونه مراسمی را ابتدا به نظر کارشناسان و مراجع دینی برسانند و در صورت عدم مغایرت آنها با موازین رفتار اسلامی اقدام به اجرای آن بنماید.

به نظر می‌رسد در پاره‌ای از اوقات بعضی از مجریان سوء نیتی هم ندارند اما از آنجایی که مدیریت فرهنگی آنها ضعیف می‌باشد، متاسفانه حاصل کارشان اینگونه و به صورت ضد ارزش در جامعه منعکس می‌گردد.

وی تاکید کرد: عقب نشستن سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، وزارت ارشاد و سایر نهادهای فرهنگی باعث می‌شود که بعضی از سازمانها و نهادها حرکاتی فرهنگی را اجرا کنند که در نهایت به حال اسلام و اهداف اسلامی زیانبار خواهد بود.

رقص و آواز ابزار تولید شادی توسط برخی مسئولین

حجت الاسلام جعفرشجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت در گفت و گو با هفته نامه یالثارات با تاکید بر لزوم شادی و خوشحالی به علت فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: شادی و خوشحالی در ماه مبارک رمضان علت‌های مختلفی دارد و در تمامی کشورهای اسلامی جشن‌های مختلفی به علت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و در پایان آن مردم عزا می‌گیرند به این علت که چرا ماه مبارک رمضان به اتمام رسیده است و حتی با خواندن این که صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت، ماه مبارک رمضان را به اتمام می‌رسانند.

برخی نهادهای فرهنگی مانند شهرداری‌ها که می‌خواهند کار فرهنگی انجام دهند باید توجه کنند که شادی در ماه مبارک رمضان به علت نزول قرآن و ولادت امام حسن (ع) است و یا گریه و زاری در این ماه به علت شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) است. متاسفانه برخی از متولیان فرهنگی، ابراز شادی را فقط در برگزاری رقص و آواز می‌دانند در حالی که در شادی مردم در ماه مبارک رمضان رقص و آواز مطرح نیست.

قلب ائمه را آزرده نکنید

حجت الاسلام شجونی ادامه داد: اما اگر خدایی نکرده در مکان‌هایی عده ای بزن و بکوب راه بیندازند و با رفتار غیر اسلامی و آواز خوانی مردم را به رقص وا دارند، این امر با ماه مبارک رمضان منافات دارد و هر کسی این سخنان را می‌خواند باید متوجه باشد که قلب ائمه اطهار علیهم‌السلام از اینگونه ساز و آوازهای مبتذل که گاهی غنای محض بوده و با لهو و لعب همراه است و باعث کمرنگ کردن قداست ماه مبارک رمضان می‌شود آزرده می‌شود.

وقتی مسئولین در مکان‌های مختلف تابلو نصب می‌کنند برای کار فرهنگی باید بدانند کار فرهنگی یعنی چه؟ کار فرهنگی یعنی ایجاد فرهنگ اسلامی، فرهنگ حجاب، فرهنگ توکل به خدا، فرهنگ توسل به ائمه اطهار، فرهنگ صله رحم، فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر. این مسائل کار فرهنگی است و از معارف ماه رمضان است.

شجونی گفت: متاسفانه در هر صورت عده ای همواره برای رقصیدن آماده هستند و اگر مسئولین هم بخواهند آنها را تحریک به رقص و آواز کنند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. از مسئول خاصی نام نبرم اما همه کسانی که می‌خواهند به قول خودشان مردم را شاد کنند بدانند که نزول قرآن با رقصیدن هیچ ارتباطی ندارد.

مسئولین در پخش برنامه‌های رقص و آواز تجدید نظر کنند

عضو شورای مرکزی روحانیت با انتقاد از برخی مسئولین و برنامه‌های فرهنگی آنها گفت: متاسفانه علاوه بر برگزاری جشن‌ها در ماه مبارک رمضان که کودکان و نوجوانان در آن حضور دارند در صبح‌های جمعه در تلویزیون برخی از فرزندان خردسال بعضی از خانواده‌ها دعوت می‌شوند و 4 پسر گردن کلفت که به طور مکرر از پول بیت المال لباسهایشان را عوض می‌کنند، آواز می‌خوانند و می‌رقصند و بچه‌ها نیز این برنامه‌ها را می‌بینند و از همان کودکی به رقص و آواز عادت می‌کنند.

به عقیده بنده مسئولین مربوطه و آقای ضرغامی باید در باره پخش چنین برنامه‌هایی تجدید نظر کنند؛ چرا که واقعا پخش چنین برنامه‌هایی بد آموزی دارد. ما که 80 سال سن داریم وقتی چنین برنامه‌هایی را می‌بینیم کمی تحت تاثیر قرار می‌گیریم چه برسد به بچه‌های 2 الی 3 و 5 ساله. امام فرمود: رادیو و تلویزیون دانشگاه است. اما مسئولین توجه نکردند و در حال حاضر باید بگوییم کجای رادیو و تلویزیون دانشگاه است که بچه‌ها را می‌آورند و می‌رقصانند و دائما هم بارها و بارها تکرار می‌کنند.

هنوز امر به معروف و نهی از منکر متولّی ندارد!

حجت الاسلام جعفر شجونی در ادامه گفت و گوی خود با هفته نامه یالثارات با انتقاد از عدم برخورد با دست اندرکاران و برگزار کننده‌های برخی جشن‌ها در ماه مبارک رمضان گفت: 33 سال است که ما نمی‌دانیم امر به معروف و نهی از منکر در اختیار چه ارگان و نهادی باید باشد؟ باید در اختیارجامعه روحانیت باشد و یا سازمان تبلیغات و یا وزارت ارشاد ویا سازمان اوقاف؟ واقعا ما نمی‌دانیم در اختیار چه نهادی است. در حال حاضر امر به معروف و نهی از منکر را هیچ ارگان و یا شخصی نمی‌پذیرد و اصلا متولی ندارد و در واقع بی‌صاحب است که این موضوع جای تاسف دارد.

1400 سال فرهنگ‌سازی کافی است

عضو شورای مرکزی روحانیت با انتقاد از دولت گفت: هنگامی که قانون حجاب و عفاف را با دولت در میان گذاشتند دولت مدعی شد باید در این زمینه فرهنگ سازی شود. الان 1400 سال است در مورد حجاب و شرب خمر فرهنگ سازی شده است و حلال و حرام آن مشخص است قانون هم داریم یعنی برای شراب و حجاب در قانون هم نصیحت وجود دارد و هم به شلاق اشاره شده است و در تعزیرات اسلامی نیز نوشته و تاکید شده است و فقط باید اجرا شود و دولت باید آن را اجرا کند که متاسفانه دولت به جای اجرا مدعی است که باید فرهنگ سازی شود. دولت باید قانون را اجرا کند و اجرای قانون وظیفه دولت است مثلا در حال حاضر که مرغ گران شده است آیا می‌توانیم به حوزه علمیه بگوییم بیا مرغ را ارزان کن؟ خیر باید از دولت بخواهیم؛ چرا که دولت مجری است.