البته حواسمون باید بیشتر به مدارس فوتبال و آموزشگاههای فوتبال خودمون باشه تا ...هرچند تا الان کم وبیش ....

دانشگاه ایالتی پنسیلوانیاآمریکابه خاطرماجرای رسوایی آزار جنسی کودکان توسط یک مربی فوتبال این دانشگاه با مجازاتهای بی سابقه ای روبرو شده که تهدیدی برای اقتصاد محلی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نهاد حاکم بر ورزشهای دانشگاهی آمریکا دانشگاه ایالتی پنسلوانیا را 60 میلیون دلار جریمه و پیروزی های 14 فصل گذشته آن را باطل اعلام کرد.

این اقدام توبیخ بی سابقه ای برای کوتاهی این دانشگاه درجلوگیری از آزار جنسی کودکان توسط جری ساندوسکی مربی فوتبال آمریکایی بوده است.

جو پاترنو مربی اسطوره ای سابق فوتبال آمریکایی این دانشگاه 13 سال پیروزی و عنوان بیشترین قهرمانی ها در تاریخ این کشور را از دست داد.

پاترنو سابقه رکورد پیروزی ها را در بین مربیان فوتبال آمریکایی دانشگاههای آمریکا در طول بیش از 40 فصل دارد.

مارک امرت رییس اتحادیه ورزشهای دانشگاهی آمریکا گفت دانشگاه پنسیلوانیا قهرمان پرستی و پیروزی به هر قیمتی را بر صداقت، مسئولیت و درستی ترجیح داده است.

این دانشگاه حکم تعلیق برنامه فوتبال را دریافت نکرده، امااز شرکت در رقابتهای چهار سال آینده محروم شده و تعداد بورسیه های آن برای بازیکنان از 25 به 15 کاهش یافت.

مسئولان دانشگاه پنسیلوانیا متهم هستند بدنبال هشدار به آنها در باره کودک آزاری ساندوسکی اقدامی نکرده اند. ساندوسکی دستیار سابق فوتبال این دانشگاه به مدت 15 سال به آزار جنسی کودکان دست زده است. این رسوایی باعث بدنامی یکی از مربیان فوتبال این دانشگاه جو پاترنو شد که به اخراج او و سایر مقامات عالیرتبه این دانشگاه انجامید.

http://img.irna.ir/1391/13910503/80244866/80244866-2775650.jpg

مجازاتی که اتحادیه ورزشهای ملی دانشگاهی اعلام کرده بی سابقه است و تازه ترین ضربه به موسسه ای است که هنوزضربه ماه گذشته بخاطر محکومیت ساندوسکی به اتهام آزار جنسی کودکان را پشت سر نگذاشته است.

امرت گفت هیچ هزینه ای نمی تواند آسیبی را که ساندوسکی به قربانیانش رساند جبران کند. اما می توانیم این نکته را روشن کنیم که فرهنگ، اقدام و عدم اقدام که اجازه قربانی شدن را به آنها داد در ورزش دانشگاهی تحمل نخواهد شد.

درماه ژوئن ساندوسکی 68 ساله به آزار جنسی 10 پسر در مدت 15 سال متهم شد. او در انتظار صدور حکم است و احتمالا 373 سال محکومیت حبس در انتظارش خواهد بود.

لوییس فریح مدیر سابق اف بی آی گزارشی در انتقاد از پاترنو به خاطر نقش وی در حمایت از ساندوسکی منتشر کرد. پاترنو ایالت پن را در سالهای 1982 و 1986 به قهرمانی آمریکا رساند.

یک روز قبل ازصدور حکم جریمه مجسمه پاترنو از جلوی ورزشگاه فوتبال دانشگاه برداشته شد.

فوتبال دانشگاهی به علت قراردادهای بزرگ تلویزیونی و فروش میلیونها بلیط منبع عظیم مالی برای دانشگاههای بزرگ آمریکا مثل ایالت پنسلوانیا است. برنامه دانشگاه پن در مجله فوربس سومین در رده سومین برنامه ارزشمند قرار گرفته است.

گزارش فریح که از طرف دانشگاه مامور تهیه آن شد، بیانگر آن است که پاترنو و سایرمقامات رده بالای دانشگاه سالهاکارهای ساندوسکی را مخفی می کردند و با سنگدلی قربانیان را نادیده گرفتند.

هیئت مدیره ایالتی پن پاترنو را چند روز بعد از بازداشت ساندوسکی اخراج کرد. او در ماه ژانویه به علت سرطان ریه درگذشت.

درسال 2001 یکی از دانش آموختگان این دانشگاه که شاهد تجاوز ساندوسکی به یک پسربچه در مجتمع ورزشی دانشگاه بوده موضوع را به پاترنو اعلام می کند. این موضوع به اطلاع مدیر ورزشی ، معاون دانشگاه و رییس دانشگاه می رسد، اما هیچ کدام پلیس را خبر نمی کنند.

رییس دانشگاه هم زمان بااخراج پاترنو برکنارشد.دو مقام دیگرنیز به عدم گزارش آزار جنسی و دروغ گویی در ماجرای ساندوسکی متهم شده اند.

وزارت آموزش آمریکا در حال تحقیق در مورد این دانشگاه در مورد احتمال نقض قوانین دانشگاهی است.