از دختران‌فیروزه‌ای تا مصاحبه‌ساختارشکن

دادگاه فائزه هاشمی رفسنجانی، سرانجام پس از بارها وعده و وعید و تأخیر، روز گذشته به‌طور غیرعلنی برگزار شد. از جزئیات این جلسه دادگاه خبری منتشر نشده است اما بر اساس آنچه که به صورت کلی در خبرها آمده بود، فائزه به‌خاطر مصاحبه‌اش با "سایت روز" محاکمه می‌شود.

به گزارش رجانیوز، با توجه به اینکه خبر دقیقی در مورد جزئیات اتهامی فائزه هاشمی در دست نیست، در آستانه سالروز حماسه 9 دی، بازخوانی اقدامات فائزه هاشمی شاید برای دادگاه رسیدگی کننده به اتهامات وی نیز قابل استفاده باشد. اتهاماتی که برخی از متهمان حوادث پس از انتخابات به‌دلیل ارتکاب یک یا دو مورد از آن‌ها چند سال حبس از دادگاه گرفتند.

از گوشه‌نشینی تا جنگیدن

"فائزه هاشمی رفسنجانی"؛ این اسم آن‌قدر حواشی به همراه خود دارد که توجه کنجکاوانه مخاطبان را به خود جلب کند. شاید به همین دلیل است که روزنامه‌ها و نشریات علاقه خاصی به مطرح کردن این نام در صفحات خود دارند؛ نامی که در یک سال و نیم اخیر یک بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است و با فتنه 88 گره خورده است. البته اگر فائزه هاشمی در انتخابات مجلس ششم از سوی اصلاح‌طلبان مورد حمله‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی قرار گرفت و تصویر ویلای مجلل او در شهر بیرمنگام انگلستان در روزنامه‌های این طیف منتشر شد (و هیچ‎گاه با تکذیب او مواجه نشد)، در انتخابات ریاست جمهوری دهم خود او یکی از اصلی‌ترین حامیان کاندیدای مورد نظر غرب شد و به صورت غیررسمی در کمیته تبلیغات موسوی فعالیت کرد.

وی بعد از آن که در انتخابات مجلس ششم و ماجراهای روزنامه "زن"، از سوی یاران امروزش از پارلمان رانده شد، به پناهگاه سکوت خود رفت و دیگر نامی از او در عالم سیاست برده نشد. اما پائیز سال 87 همزمان با انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور، تصمیم گرفت سکوت خود را بشکند. او در اولین مصاحبه‌ای که بعد از سال‌ها با هفته‌نامه "شهروند امروز" انجام داد، اعلام کرد که "هنوز هم اهل جنگیدن" است و با چنین رویکردی بود که پرونده سیاسی خود را در انتخابات دهم باز کرد.

ما ول نمی‌کنیم!

فائزه هاشمی از پرکارترین افراد در انتخابات ریاست جمهوری بود و در حمایت از کاندیداتوری موسوی سنگ تمام گذاشت. او اتفاقاً شباهت‌هایی هم با کاندیدای مورد حمایتش داشت از این لحاظ که نیمی از دوران گوشه نشینی آخرین نخست‌وزیر، او نیز سکوت و انزوا را برگزیده بود و همانند او شکست برایش باورناپذیر بود. واکنش‌ها و ادعاهای بعد از انتخابات این دو چهره سیاسی بعد یک و دو دهه خانه نشینی، نزدیکی زیادی با هم داشت.

فائزه هاشمی از زمانی که تصمیم جدی برای مقابله با احمدی‌نژاد گرفت، با وجود مخالفت پیشینش با کاندیداتوری موسوی، به حمایت از او برخاست و در زمینه ساماندهی سیاسی و تبلیغاتی فعال شد. ساماندهی دختران فیروزه‌ای شاید نقطه عطف فعالیت‌های تبلیغاتی فائزه هاشمی برای ستاد موسوی بود که بروز زیادی یافت.

البته این اقدام فائزه مقدمه‌ای نیز داشت؛ فائزه پیش از پیوستن به ستاد موسوی، نکاتی را درباره حجاب زنان بیان کرده بود که در نوع خود ساختارشکنانه و قابل تأمل بود. او در چهارم اسفندماه سال 87 در مصاحبه با پایگاه اینترنتی الشروق الجزایر، خواستار اختیاری شدن حجاب در ایران شد و گفت: «به عقیده من، حجاب همچنان که در کشورهای اسلامی معمول است، باید در ایران هم اختیاری باشد نه اجباری.»

او در برنامه صبحگاهی شبکه دوم سیما نیز به عنوان رئیس فدراسیون ورزش زنان حرف‌هایی از همین جنس زد و گفت: «متأسفانه بعد از انقلاب ما یک سری رفتارها برای خانم‌ها ارزش شد، رنگ مشکی ارزش شد، چادر مشکی، مانتو مشکی، مقنعه مشکی، روسری مشکی و رنگ‌های تیره و مرده ارزش شد. این ارزش‌ها خوب نبود.» او همچنین گفت: «متأسفانه در سال‌های اخیر سیاست‌ها به سمتی می‌رود که زنان را بیشتر خانه‌نشین کنند.»

دختران فیروزه‌ای اما قرار بود همه آنچه را که به قول فائزه هاشمی "پس از انقلاب ارزش شده بود اما ارزش نبود"،‌ کنار بزنند و با لباس و روسری‌های نامتعارف و آرایش سبز ظاهر شوند. چنین هم شد و بزرگ‌ترین اجرای دختران فیروزه‌ای در مراسم سالگرد دوم خرداد در ورزشگاه آزادی بروز یافت و فائزه نیز در این مراسم در حضور خاتمی و زهرا رهنورد دوران اصلاحات را تداوم دوران سازندگی دانست و در توصیف دورانی کنونی گفت: «در شرایطی به سر می‌بریم که نکبت، خفت و خواری نصیب ملت ایران شده است.»

اما در شرایطی که جریان انقلابی تلاش زیادی داشت تا نشان دهد که صحنه‌گردان اصلی آقای اکبر هاشمی رفسنجانی است و موسوی نیز هم مورد حمایت او قرار دارد و هم برنامه قطعی‌اش ادامه دادن همان سیاست‌ها و به‌کارگیری همان افراد است، فائزه هاشمی کار را آسان‌تر کرد و در همایش دوم خرداد به صراحت اعلام کرد: «دوره اصلاحات ادامه راه سازندگی است و ما آقای موسوی را می‌خواهیم برای این که استمرار همان راه است.»

12 روز بعد از این اظهارات نیز، رئیس‌جمهور در مناظره با موسوی به همین مضمون اشاره کرد و گفت "یعنی اشرافیتی که جناب آقای هاشمی در کشور پایه‌گذاری کرد، قرار است ادامه پیدا کند". اما اظهارات رئیس‌جمهور در این مناظره، عزم فائزه را برای تقابل علنی با احمدی‌نژاد جزم‌تر کرد تا جایی که حتی اتمام انتخابات و اعلام نتایج هم چیزی از فعالیت‌های او کم نکرد. در واقع پایان انتخابات برای فائزه هاشمی، یک شروع حضور، برنامه‌ریزی و هدایت آشوب‌ها بود، به‌طوری که او 26 خرداد، یعنی چهار روز پس از انتخابات در تجمعی مقابل جام‌جم (سازمان صداوسیما) در میان آشوب‌گران صریحاً اعلام کرد که "ما ول نمی‌کنیم!"

تحریک به ادامه آشوب‌ها

چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات و درگیری‌های پراکنده‌ای که در برخی خیابان‌های شمالی تهران صورت گرفت، رسانه ملی تصاویری از حضور فائزه هاشمی در میان اغتشاشگران منتشر کرد که او در حال تحریک آنان به ادامه حضور در خیابان بود. البته صداوسیما تنها به همین چند ثانیه اکتفا کرد و از پخش صدای فائزه و مطالبی که او در آن تجمع غیرقانونی بیان کرد، خودداری کرد.

با این حال، چند روز بعد فایل صوتی اظهارات فائزه هاشمی در اینترنت منتشر شد و به سرعت به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها راه یافت؛ اظهاراتی که بعدها به سندی برای اثبات برنامه‌ریزی گسترده پیش از انتخابات برای آشوب‌ها بدل شد. او در عین حال که پایه انتخابات را مخدوش می‌دانست، تعریض‌هایی توهین‌آمیز و بی‌سابقه هم به مسئولان ارشد و مقدسات ملت ایران داشت.

فائزه هاشمی همچنین در تجمع غیرقانونی 25 خرداد نیز حضور داشت و فایل صوتی اظهارات ساختارشکنانه‌اش علیه نظام و رهبری در میان چند نفر از تجمع کنندگان نیز منتشر شد.

جذابیت ساندویچ‌فروشی‌های میدان انقلاب!

اما قطار تحرکات تحریک آمیز فائزه هاشمی در ایستگاه‌های 25 و 26 خرداد 88 متوقف نشد و او نشان داد که به طور جدی قصد همراهی و حتی هدایت جریان آشوب را دارد. وی روز 30 خرداد 88 یعنی فردای خطبه‌های نمازجمعه مقام معظم رهبری و اتمام حجت با اغتشاش‎گران در مورد پایبندی به قانون، بار دیگر با شرکت در تجمع دیگری در خیابان آزادی، در حالی که با تعدادی از زنان خانواده هاشمی همراهی می‌شد، به تحریک معترضان به تداوم اغتشاشات پرداخت که برای ساعاتی نیز بازداشت شد. اگرچه پس از آزادی مدعی شد که قصد ایجاد ناآرامی و تحریک آشوبگران را نداشته و به دلیل گرسنگی در آن حوالی به دنبال ساندویچ می‌گشته است اما "حسن لاهوتی" فرزند فائزه هم‎زمان با دستگیری وی، در مصاحبه با تلویزیون دولتی انگیس BBC اعلام کرد که مادر و بستگانش به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی در روز شنبه دستگیر شده‌اند و وی مدعی شد که از مادرش خواسته‌اند تا متعهد شود، دیگر در تجمع‌ها شرکت نکند.

البته دستگیری فائزه به همراه چهارتن از اعضای خانواده هاشمی در این تجمع غیرقانونی چندان طول نکشید و فشارهای زیادی که برای آزادی او صورت گرفت، در نهایت آزادی او را در کمتر از چند ساعت رقم زد.

چندی بعد "اسماعیل کوثری" عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گزارشی که از دیدارهای هیأت منتخب مجلس با برخی از چهره‌های سیاسی ارائه داد، اعلام کرد: «آقای هاشمی گفتند که قصد داشتند بیانیه‌ای در این خصوص (حوادث پس از انتخابات) صادر کنم اما کسی نیستم که زیر فشارها اقدام به صدور بیانیه کنم، منظور ایشان از اعمال فشار، دستگیری دخترشان در اغتشاشات بود. گویا دختر آقای هاشمی به ایشان گفته بود که من برای خوردن ساندویچ به آن خیابان رفته بودم اما من را دستگیر کردند.»

"حسین طائب" فرمانده وقت نیروی مقاومت بسیج هم درباره تحرکات فائزه هاشمی پس از انتخابات گفت: «فائزه هاشمی در تجمعی خواستار برگزاری مراسمی برای کشته شدگان در روز پنجشنبه بود اما وقتی قرار شد مقام معظم رهبری در نماز جمعه شرکت کنند، آنها این برنامه را تعطیل کرده و برای برهم زدن نمازجمعه برنامه‌ریزی کردند.» البته این اولین پرونده فائزه در دستگاه قضا نبود. "آیت‌الله محمد یزدی" رئیس سابق قوه قضاییه، سال گذشته و در دیدار با مدیران گروه تبلیغی اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از پرونده چندین ساله او در دستگاه قضایی خبر داد و گفت: "در زمان ریاست بنده در قوه قضائیه دختر آقای هاشمی پرونده داشت و به بنده می‌گفت پرونده را ببندم، من می‌گفتم که بگو بیاید دادگاه و من پرونده را بررسی کنم، چگونه شما می‌خواهید پرونده را ببندید، در حالی که قوه قضائیه را قبول ندارید و دختر شما در دادگاه حاضر نمی‌شود؟"

این ماجرا ادامه دارد؛ انقلاب مخملی که چیز بدی نیست!

در عین حال، فائزه مدت کوتاهی پس از آزاد شدن در مصاحبه با یکی از سایت‌های حزب کارگزاران، ضمن تکرار ادعاهای قبلی‌اش درباره تقلب در انتخابات مدعی شد که جمهوریت از نظام رخت بربسته و تبدیل به حکومت اسلامی شده است. او همچنین در واکنش به برخورد با متهمان اغتشاشات مدعی شد که "برای افراد بی‌گناه پرونده‌سازی می‌کنند و برعکس پرونده‌دارها را به مقام و پست می‌رسانند."

او در مصاحبه خود، "انقلاب مخملی" را نوعی فرافکنی خواند و گفت: «انقلاب مخملی در مفهوم عام آن می‌تواند به معنی اصلاح‌طلبی و بیان مسالمت‌آمیز ضرورت اصلاحات و تلاش برای انجام آن باشد که چیز بدی نیست.» او همچنین به بهانه اعترافات "حسین رسام" تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس که در اغتشاشات دستگیر شد، به دفاع تمام قد از حکومت بریتانیا پرداخت و گفت: «اعترافات کارمند سفارت انگلستان البته طبق آنچه که من شنیدم، چیزی نبود جز انجام وظیفه. هر سفارتی در هر کشور از اوضاع طرف مقابل گزارش تهیه می‌کند تا سیاست‌هایشان را بر مبنای شرایط واقعی هر کشوری بریزند. مگر سفارت ما در کشورهای خارجی این کار را نمی‌کنند؟» فائزه در عین حال در مقام تطهیر تلویزیون بی‌بی‌سی از مداخله در امور داخلی ایران نیز برآمد و با مقایسه‌های عجیب و نتیجه‌گیری‌های عجیب‌تر گفت: «این که حالا رسانه‌های خارجی یا خارجی‌ها در تأیید تحرکات مردمی چیزی بگویند، این نشانه وابستگی نیست. مگر امام در خارج از کشور در فرانسه نبودند؟ مگر مقامات فرانسوی کشور خود را پناه‌گاه انقلابیون قرار نداده بودند؟ مگر بسیاری از دانشجویان در امریکا مبارزه نمی‌کردند؟ مگر رسانه‌های خارجی از جمله بی‌بی‌سی در آن زمان مسائل ایران را به‌شدت و به قوت پوشش نمی‌دادند؟ مگر در آن زمان در نهایت بی‌اعتمادی به رسانه‌های ملی، اخبار را از رسانه‌های خارجی نمی‌گرفتند؟ پس با این اوصاف باید بگوییم که انقلاب اسلامی هم در مسیر خواست بیگانه رقم خورد و یا انقلاب مخملی بود.»

تغییر فاز از "همراهی با اغتشاش" به لیدری

اگر حضور فائزه پس از بازداشت یک روزه، بیشتر به فضای رسانه‌ محدود شده بود و او تلاش می‌کرد تا با مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های داخلی و خارجی، همچنان تنور فتنه را داغ نگه دارد، 16 آذر روز بازگشت دوباره او بود. فائزه هاشمی در حاشیه مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که خود مشغول به تحصیل در آن است، دانشجویان را به ادامه تجمع‌ها تا پایان روز ترغیب کرد و وقتی مسئولان حراست دانشگاه خواستار پایان دادن به این تجمع شدند، فائزه، راهپیمایی تعداد اندکی از دانشجویان را که شعارهای تندی علیه نظام و در حمایت از او سر می دادند، به سمت بیرون از دانشگاه و خیابان‌های مجاور بلوار شهید اشرفی اصفهانی هدایت کرد که پلیس مجبور به دخالت شد و راهپیمایان را متفرق کرد. تلویزیون بی‌بی‌سی هم ضمن پخش تصاویر حضور فائزه هاشمی به عنوان هدایت‌گر این تجمع، برنامه‌های متعددی را برای تحلیل و بررسی سخنان تند او علیه مسئولان نظام در میان حامیان میرحسین موسوی ترتیب داد.

و اما عاشورا...

هنوز چند ساعت از خاموش شدن آتش اغتشاشات در روز عاشورای 88 نگذشته بود که منابع خبری از حضور فائزه هاشمی رفسنجانی به همراه تعدادی از بستگان خود در آشوب‌های این روز خبر دادند تا در شرایطی که با آشکار شدن ماهیت جریان فتنه، ریزش عمیقی در بدنه هوادار آن رخ داده بود و این بدنه به تعدادی از منافقین، بهایی‌ها و معاندان تقلیل یافته بود، فائزه در همراهی با آنان نیز کوتاهی نکند.

انتشار این خبر با واکنش تند و شدید مردم داغ دیده از هتک حرمت عزای سیدالشهدا (ع) روبرو شد؛ تا جایی که سایت‌های نزدیک به فائزه، حضور او در اغتشاش‌های عاشورا را دروغ خواندند و آن را تکذیب کردند اما روز بعد، خبرگزاری فارس فیلمی را منتشر کرد که تأیید کننده حضور او در میان آشوبگران و همراهی با آنان در روز عاشورا بود.

 انتشار این فیلم، خط پایانی بر صبر مردم نسبت به اقدامات غیرقانونی فائزه هاشمی رفسنجانی بود. حضور فائزه در آشوب‌های عاشورا که با هتک حرمت مقدساتی دینی و توهین به کلام‌الله مجید همراه بود، مساله‌ای نبود که به راحتی از خاطر مردم پاک شود. این مساله موجب شد تا جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور با برگزاری تجمعی در مقابل دادستانی تهران، خواستار برخورد قضایی سریع و صریح با فائزه شوند.

همچنین فعالان سیاسی اصولگرا نسبت به عدم برخورد با او تذکرهای پیاپی را خطاب به دستگاه قضا منتشر کردند که با همراهی مردم روبرو شد. چند روز بعد هم عکس‌هایی در اینترنت منتشر شد که از حضور فائزه به همراه دخترش در جماران و مراسم سخنرانی محمد خاتمی در شب عاشورا آن هم با دستبند سبز رنگ خبر می‌داد؛ حضوری که بازهم به آشوب و درگیری منتهی شد که البته با حضور به موقع مردم و عزاداران حسینی خاموش شد.

از این تاریخ به بعد بود که پلاکاردهای تقاضا از قوه قضاییه برای دستگیری و محاکمه فائزه هاشمی به پای ثابت راهپیمایی‌های مردمی در اعتراض به اهانت حامیان موسوی به قرآن و حضرت اباعبدالله الحسین(ره) در روز عاشورا تبدیل شد.

آشوب‌های عاشورا که خشم و اعتراض مردم، دانشجویان و دانشگاهیان، مراجع تقلید و علما، نمایندگان مجلس، مسئولان و فعالان سیاسی را برانگیخت و موجب برپایی راهپیمایی های متعددی در سراسر کشور شد، رسماً به پایان حضور علنی فائزه هاشمی برای هدایت جریان فتنه تبدیل شد؛ چرا که شعارهای مردم در راهپیمایی تاریخی 9 دی نشان از لبریز شدن صبر مردم در برابر همراهی او با هتاکان به مقدسات داشت و شاید به دلیل ترس از مواجهه مردمی بود که از آن تاریخ به بعد، فائزه تلاش کرد تا حضور مریی خود را کاهش دهد و در پشت پرده به برنامه‌ریزی برای طرح استراتژی‌های جدید جریان فتنه بپردازد؛ مساله‌ای که علاوه بر مسافرت‌های خارجی پی‌درپی او، تاکنون چندین بار رسانه‌ای شده و مصاحبه گاه به گاه او با تلویزیون‌ها مخالف جمهوری اسلامی ایران، مجددا نام "فائزه هاشمی رفسنجانی" را بر صدر اخبار می‌نشاند.

مکان:خیابان جمهوری- درب جنوبی(مراجعات) سفارت انگلیس

بازداشت در روز یک اسفند؛ این‎بار آمدم روسری بخرم

فائزه هاشمی در فراخوان غیرقانونی روز یک اسفند 89 نیز در خیابان ولی‌عصر تقاطع میدان فاطمی بازداشت شد و در حالی که روز 25 خرداد 88 پس از بازداشت اعلام کرده بود که برای خرید ساندویچ به خیابان آمده است، این‌بار اعلام کرد که برای خرید روسری آمده است.

جزئیات بازداشت را اینجا بخوانید

برای مهدی و همه زندانیان پرونده‌سازی کرده‌اند

فائزه هاشمی همچنین 7 آذر 89 نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری "الآن" امارات اعلام کرد که برای برادرش مهدی و همه زندانیان حوادث پس از انتخابات پرونده‎سازی کرده‌اند.

 

توهین و فحاشی فائزه هاشمی به مسئولان کشور

دوم اردیبهشت سال 90 نیز سایت ضد انقلاب روزآنلاین گفت‌وگویی را از فائزه هاشمی منتشر کرد که حاوی توهین به مسئولان کشور بود. وی در بخشی از این مصاحبه گفت: «در زمان شاه این شعبان بی‌مخ و دار و دسته‎اش بودند که مثل همین اراذل و اوباش با رفتار وحشیانه و جمع کردن رجّاله‌ها و لات‌ها، با مخالفان خودشون برخورد می کردند. حالا هم متاسفانه همون ادبیات و همون روش با نام اسلام، انقلاب، دفاع از ارزش‌ها و این حرفها انجام می‎شه. اداره مملکت الآن با همین رجّاله‌ها و اراذل و اوباش است. آدم چی می‏تونه به این جریان بگه و چه انتظاری می‎تونه داشته باشه؟»