به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه پرداخت زکات مال انسان را بیمه می‌کند تصریح کرد: باید مردم نسبت به پرداخت زکات فطره اهتمام داشته باشند و زکات فطره باید قبل از آنکه مردم به اقامه نماز عید بپردازند پرداخت شود.

وی گفت: اگر فقیری معین شده ولی در دسترس نیست به نیت آن فرد باید مبلغ زکات را کنار گذاشته و به اقامه نماز عید پرداخت.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه اغلب منجمین گفته‌اند امروز عصر هلال ماه در منطقه ما و مناطق اطراف قابل مشاهده نیست تصریح کرد: امکان رویت هلال ماه با چشم معمولی و نه با چشم مسلح وجود ندارد و امکان اینکه روز پنجشنبه عید باشد ضعیف است.

وی در خصوص رویت هلال ماه با چشم مسلح یا غیر مسلح ادامه داد: در این زمینه باید به نظر مجتهدین عمل کرد چرا که برخی مجتهدین رویت هلال ماه با چشم مسلح را قبول داشته ولی برخی دیگر رویت هلال ماه را با چشم غیر مسلح قبول دارند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان یادآور شد: در ماه رمضان لطف خدا شامل حال ما شد و حادثه دردناکی داخل کشور واقع نشد ولو اینکه شاهد حوادث دردناک در دیگر کشورهای اسلامی بودیم.

وی با اشاره به اینکه در این ماه خبرهای خوبی در خصوص انتقال دولت وجود داشت بیان کرد: اقبال مردم در این ماه عزیز به مجالس، حسینیه‌ها، جلسات احکام و... بسیار خوب بود و به لطف خدا ملت ما آینده بسیار خوبی در پیش خواهند داشت و مشکلات و گرفتاری‌ها روز به روز کمتر خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به تشریح آیه 40 سوریه احزاب اشاره کرد و افزود: یکی از اعتقادات اصلی و ضروری ما این است که پیامبر گرامی اسلام آخرین پیامبر است و اسلام تا قیامت دین رسمی جهان بشریت بوده و دلایل بسیاری بر این مسئله وجود دارد که از جمله این دلایل آیه 40 سوره احزاب است و این آیه با صراحت می‌گوید پیامبر گرامی اسلام خاتم النبیین (ص) است.

وی در ادامه با اشاره به شبهه مطرح شده مبنی بر عنوان خاتم به معنای انگشتر تصریح کرد: خاتم به معنای ختم کننده و پایان دهنده است و انگشتر معنی دوم این کلمه است که به وسیله آن در زمان پیامبر پایان نامه‌ها را مهر می‌کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 19 سوره انعام مبنی بر خاتمیت پیامبر گرامی اسلام گفت: قرآن مجید، برنامه‌های عید، نمازهای جماعت و نماز عید از رسانه‌های دنیا پخش می‌شود و اینها نشانه گسترش اسلام بوده و تا قیامت آیین اسلام پابرجا خواهد ماند.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره فرقان و آیه 28 سوره توبه در تایید جهانی بودن دین مبین اسلام بیان کرد: در این آیه آمده است «ای پیامبر ما تو را برای هدایت همه انسان‌ها برگزیدیم» و این آیه نشان دهنده این است که پیامبر برای همه انسان‌ها بوده و دین اسلام نیز آخرین دین آسمانی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به نقل حدیثی تاکید کرد: حلال پیامبر اسلام تا روز قیامت حلال بوده و حرام پیامبر اسلام تا روز قیامت حرام است و این روایات به صورت صریح خاتمیت پیامبر گرامی اسلام (ص) را تبیین می‌کنند.

وی با اشاره به داستان وقوع غزوه تبوک که حضرت علی(ع) در آن حضور نداشتند افزود: دشمنان گفتند که شاید بین علی(ع) و پیامبر گرامی اسلام اختلافی پیش آمده است و پیامبر به علی(ع) گفت تو برای من همانند هارون برای موسی هستی ولی تو پیامبر نیستی چون پیامبری بعد از من نخواهد آمد و ممکن است که در نبود ما منافقان در مدینه شورش کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه اسلام ارزان به دست نیامده است که امروز ما آن را ارزان از دست بدهیم بیان کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی زحمات بسیاری متحمل شدیم و امیدواریم خداوند شهیدان دفاع مقدس را با شهدای کربلا و رزمندگان آنها را با رزمندگان اسلام محشور گرداند.

وی تاکید کرد: با توجه به زحماتی که برای حفظ دین مبین اسلام کشیده شده است آیا باید اجازه دهیم اسرائیل و آمریکا بر مسلمانان مسلط شوند؟ آیا مصری‌ها فکر نمی‌کنند این اختلافات موجب از دست رفتن میراث نبی مکرم اسلام (ص) می‌شود؟

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر اینکه باید برای تقویت اسلام به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام داشته باشیم یادآور شد: نباید در اجرای این فریضه منتظر گشت ارشاد و نیروی انتظامی بود، امر به معروف و نهی از منکر باید مؤدبانه و محترمانه باشد و باید امر به معروف و نهی از منکر احیا شود.

وی توبه از گناهان، استفاده از ماه حلال و امر به معروف و نهی از منکر را سه عامل استجابت دعا دانست و اضافه کرد: امیدواریم که در باقیمانده این ماه مبارک این شرایط را در محیط‌های خود زنده کرده و این مسئله سبب شود که خداوند لطف تازه‌ای به کشور ما داشته و شر همه اشرار را قطع بفرماید. 

*فارس