شهید گمنام انار؛ مسئله اینست

وقتی مخالفان احترام به شهدا پیروز می‌شوند

درگاه: شاید روزگاری که تنی چند از اعضای انجمن اسلامی یکی از دانشگاه‌های کشور خطاب به بچه‌های جامعه‌اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی اینطور گفته بودند که "اگر جرأت هم بکنید و شهید گمنام توی دانشگاه دفن کنید؛ ما شهیدتان را از خاک بیرون می‌کشیم"؛ کسی چندان نتوانسته بود این خبر را باور کند!

 ماجرا گذشت و در اوایل دولت نهم، رئیس یکی از دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران از این گفت که دفن شهید گمنام در همه جا نتایج مثبتی نداشته است!

و باز هم شاید عده‌ای بودند که باور نکردند که مظلومیت فرزندان شهید امام روح‌الله فقط در رمل‌های فکه و دشت عباس و اعماق آب‌های اروند نبوده و ماجرا تا پس از خاکریزها هم ادامه دارد.

***

_ ماجرا از دو سال قبل و هنگامی آغاز می‌شود که تنی چند از مسئولان شهر انار از توابع رفسنجان در استان کرمان، به همراه امام جمعه و شورای شهر انار، طرح ایجاد مقبره یک شهید گمنام را در این شهر مورد بررسی قرار می‌دهند.

درخواست‌ها ارائه و پس از مدتی مجوزهای قانونی لازم از نهادهای ذیربط اخذ می‌شوند و شورای شهر انار پس از دفن شهید، قطعه زمینی را در اختیار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار می‌دهد تا مقبره شهید گمنام در آنجا ساخته شود.

 

*آغاز زمزمه‌هایی برای مخالفت!

اما زمزمه‌هایی هم برای مخالفت بلند می‌شود. زمزمه‌های همیشگی که هیچگاه اِبایی از مخالفت و ضدیّت با شهید و احترام به شهادت ندارند و فرهنگی ایرانی را منهای اسلامیتش گویا بیشتر می‌پسندند.

چند نفر در شهر انار و استان کرمان با نفوذی که در برخی سایت‌های داخلی و البته خارجی دارند اینطور مدعی می‌شوند که زمین محل دفن شهید گمنام که در 80 متری یک ارگ تاریخی در نزدیکی شهر انار قرار دارد در محدوده ارگ قدیمی است و نباید در آنجا ساخته شود.

مسئولین شورای شهر، سازمان میراث فرهنگی، امام جمعه و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز با اینکه به این عده و به رسانه‌ها اعلام می‌کنند که اولاً ارگ مذکور بعد از دفن این شهید گمنام به ثبت رسیده و ثانیاً مقبره شهید قانوناً در در محدوده قلعه قدیمی قرار ندارد اما نامه‌نگاری‌ها و مخالفت‌های این عده حتی تاکنون نیز پایان نیافته است.

 

*مسئولان چه گفتند؟!

اعتراض مخالفان به شهید گمنام در انار در حالی ادامه دارد که صحبت‌های مسئولان ذیربط نیز در این زمینه قابل تأمل است.

معاون سازمان میراث فرهنگی استان کرمان در سال گذشته مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری انجام می‌دهد و از این می‌گوید که مقبره و مزار شهید گمنام انار به هیچ وجه در محدوده ارگ انار نیست.

جالب آنکه حتی مسعود علویان صدر، معاون سازمان میراث فرهنگی کل کشور نیز در سال گذشته طی مصاحبه‌ای رسماً اعلام می‌کند که حرم شهید گمنام انار نه تنها در محدوده قلعه قرار ندارد بلکه هیچ مشکلی برای نما و منظر قلعه نیز ایجاد نمی‌کند.

مسئولان استانی از جمله امام جمعه انار، مدیر کل اداره حفظ آثار و حتی قائم مقام سازمان میراث فرهنگی استان کرمان نیز در همان مقطع در گفتگوهایی رسمی از این خبر دادند که این اقدام تماماً قانونیست و حتی محمدحسین تجلی، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی استان کرمان در صحبت‌های خود ضمن صحّه گذاشتن بر روال قانونی دفن شهید گمنام در شهر انار و در نزدیکی قلعه قدیمی این شهر، تأکید کرده بود که حرم شهید با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در حال ساخت است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

در این میان اما گویا کسی به صراحت امام جمعه انار حاضر نشده بود مخالفان دفن شهید گمنام را خطاب قرار دهد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی با انتقاد شدید از مخالفان احداث یادمان شهید گمنام از این گفته بود که عده‌ای برای ایجاد رقاص‌خانه هیچ مشکلی ندارند اما با دفن شهدا مخالفت می‌کنند.

 

*مسئولانی که در مقابل مخالفت‌ها وا دادند

با تمام این اوصاف اما گویا مخالفت‌ها با ایجاد مقبره شهید گمنام در انار کار خودش را کرد و برخی از مسئولان استان کرمان از پروپاگاندای سایت‌هایی که مدعی شده بودند "قرار است تیر خلاص به ارگ انار زده شود"! تأثیر پذیرفتند و به این نتیجه رسیدند که شاید واقعاً ساخت حرم شهید گمنام در کنار ارگ انار به صلاح نباشد و لذا باید جلوی آنرا گرفت؟!

تصوّری که البته اخیراً به واقعیت تبدیل شد و سازمان میراث فرهنگی با اعزام چند نفر به محل ساخت حرم شهید، مانع ساخت آن شد.

 

*چه اتفاقی رخ می‌دهد؟!

حرم شهید گمنام انار قانوناً باید احداث شود و بنا به گفته مسئولان امر و با کمک‌های مردم نیز این کار قطعاً انجام خواهد شد.

مخالفان احترام به شهدا و مسئولانی هم که در این زمینه ضعف دارند و به سرعت تحت تأثیر جو سازی قرار می‌گیرند حتماً بدون یاد و نام خواهند ماند و غیر از شرمندگی در مقابل آیندگان و کسانی که می‌دانند ایران اسلامی فقط به قیمت خون شهدا حفظ شده و اسلامیت و ایرانیتش باقیست؛ چیزی دشت نخواهند کرد.

نکته اما آنکه همه بدانیم برای مظلومیت شهدا شاید هیچ پایانی نیست و مادام که حفاظت و حراست از ارزش‌های ملی و دینی کشور را وابگذاریم، حتماً شاهد رخدادهایی دردآور خواهیم بود که سبب‌سازی برای تباه کردن سبک زندگی در ساحت انقلاب اسلامی تنها هدف آنهاست.